GrønneBørn

GrønneBørn

mandag den 30. juli 2012

Farsbrød med nødder

Med en god blender til at hakke nødderne og et rivejern til grøntsagerne er dette farsbrød hurtigt og enkelt at lave. Det kan fx spises med ovnbagte kartofler og en god tzatziki eller som en mere traditionel ret med kartofler og sovs.


Til et stort farsbrød (nok til to dage) skal du bruge:

1 stort løg
2 fed hvidløg
1 squash
3 gulerødder
200 gram hasselnødder
150 gram valnødder
4 æg
3 spsk mel
2 tsk salt
1 tsk peber
1 tsk tørret estragon
1 tsk tørret timian
rasp
margarine/smør til at smøre formen

Et ovnfast fad på omkring 25x16 eller 2 x brødforme


Sådan gør du:

Riv løg, gulerødder og squash på rivejernets grove side
Pres hvidløg i en hvidløgspresser
Hak hasselnødder og valnødder i en blender
Revet løg, hvidløg, gulerødder, squash og de hakkede nødder kommes i en skål
Tilsæt æg og rør godt rundt
Tilsæt mel, salt, peber, estragon og timian og rør godt
Tilsæt lidt mere mel hvis du synes farsen er lidt for våd
Smør et ovnfast fad eller to brødforme med margarine eller smør
Kom farsen i fadet/formene og pres den sammen med en ske og glat overfladen
Drys et tyndt lag rasp over
Bages i ovnen ved 180 grader varmluft i 35-40 minutter

Farsbrødet er også lækkert dagen efter, hvor det vil være mere fast. Kan opbevares i fad/forme i køleskab i tre dage og kan nemt varmes op igen i ovnen.






1 kommentar:

  1. Det er jeg rigtig ked af at høre. Hvor er det bare ærgerligt, at du har brugt tid på noget, som du slet ikke kunne spise. Jeg beklager meget. Alle mine opskrifter er lavet af mig selv, og jeg har lavet alt hjemme i mit eget køkken, inden det lægges på GrønneBørn. Jeg har ikke erfaret, at farsbrødet var for salt - men jeg vil være opmærksom på det næste gang og selvfølgelig vil jeg ændre i opskriften, hvis det viser sig til at være uspiseligt.

    SvarSlet